well WELL well !! mek nak share2 lah beberapa tips ttg first impressions kat tempat keje where by i think it something that really importation in categorizing people, we all take shortcuts, and first impressions about people often turn into long-term perceptions and reputations -- which are good for people who make positive first impressions (the halo effect), but bad for people who make negative first impressions.Ha !! merasalah sesiapa yg nak tunjuk ego ke , hebat ke & berhangan dah banyak pengalaman so no need to learn anymore . Ha so kat sini list2 yg mek nak share dgn uols .. mek harap list2 nie berguna jglah utk uolskan !! which is mek also amalkan list2 nie semua biar pun bkn selalu practickan ttp tak salah sekali sekali show up urs best impressions to uols bosses kan !! ALA pasang kipas lah !!
1.Have a Positive Attitude - ha sentiasa tunjukkan yg uols nie sentiasa berfikiran positif biar pun semasa dalam masalah .. jgn nampakkan kelemahan uols tp tunjukkan yg uols nie sentiasa berfikiran kearah yg positif dgn cb menyelesaikan sesuata masalah @ ape2 jerlah kan .
2.Show Your Team Spirit - Nie tersangatlah penting hokeeyy !!kita keje sebagai satu team & sebgi satu team kat tempat keje kite sama2 selesaikan masalah & melakukan keja tu sama2 sehingga selesai .. ( kgd2 mek pun kurenggg jg team work !! )
3.Ask Questions/Ask for Help - Ha !! nie mek nak ingatkan sentiasalah bertanya klu tak pasti ttg sesuatu .. tak salah klu bertanya sbb kita bknnya bodoh ttp kita cuma nak kan kepastian !! Sbb bila kita bertanya ini menunjukkan minat kita terhadap keje kita !! tanya lebih lepas punch out keje !!
4.Take Notes - Dah tanya2 tu tulis lah dlm book notes !! jgn pulak nak tanya byk2 kali kan !! klu mek dah lama mek penampar !! muahahah ...
5.Be a Self-Starter; Take Initiative - sentiasalah belajar berdikari tak payah selalu kehulur kehilir ikut senior staff .. belajar sendiri cara keje @ system tempat keje tu !!
6.Establish a Good Attendance Record - Ha !! nie perkara sesentap hokeeyy !! yg rajin MC ittieeww fikir2lah yerr !!
7.Avoid Office Politics and Gossip - kakak2 & hadik2 yg kaki gossip kureng2kan sikit !! sbb tempat keje mencari experience , knowledge & DUIT !!
8.Listen More than Talk - listen , listen & listen .. jgn berhangan uols tahu semua so kena sentiasa dengar ape yg sesenior nak share @ handover !!..
9.Find a Mentor - Carilah mana2 senior yg ada ciri2 seorg mentor dan belajar dr dia .. bkn kita nak ikut cara keje senior uols tp sebgi panduan kitekan
10.Show Appreciation - THANKS YOU !! ha bila dh rasa2 pandai .. dah tahu cara keje @ system kat tempat keje tu pandai2lah jumpa dgn senior uols & personally thanks they all !!
Thursday, January 10, 2008
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment